Szczecińskie złote szkoły – jak drugi dom
Jedną z pierwszych poważnych decyzji młodzieży jest wybór szkoły średniej. Ktoś powie, że szkoła to szkoła i każda będzie dobra. No niekoniecznie. Owszem, każda szkoła przygotowuje do matury, bo tak trzeba, to obowiązek. Nie pytajmy o to, czy to zrobi, bo wiemy, że tak, ale zapytajmy: Jak wybrana przez nas szkoła to zrobi? Nie możemy też przejść obojętnie obok tych wyróżnionych, bowiem mamy 6 placówek z tytułem złotych szkół. Jak one to robią?

W całej Polsce wyróżniono 200 najlepszych liceów, które zostały okrzyknięte “złotymi szkołami”, 4 z nich są w naszym województwie, a aż 3 w naszym mieście. Wzięliśmy pod uwagę również technika i tutaj również miła niespodzianka – na 500 najlepszych techników w kraju, 5 jest w województwie zachodniopomorskim i 3 w Szczecinie. Niesamowity wynik. Jednak, jak to my, chcieliśmy sięgnąć głębiej.
Najlepsze licea
W zestawieniu liceów liderem niezmiennie pozostaje XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie, które od lat konsekwentnie trzyma miejsce na podium i obecnie plasuje się na 3 miejscu w kraju. Wystarczy spojrzeć na historię ogólnopolskich osiągnięć: pierwsze miejsce w Polsce w rankingu „Perspektywy” przez siedem kolejnych lat, tytuł „Szkoły XX-lecia” czy spektakularne sukcesy w olimpiadach. Trzynastka w kuluarach dostała miano edukacyjnej elity – nie bez powodu.
Tuż za nią plasuje się II LO im. Mieszka I i tak się składa, że to jedno z najstarszych liceów w województwie, z bogatą historią i równie bogatym wachlarzem profili edukacyjnych. Trzecią pozycję zajmuje V LO im. Adama Asnyka, które od kilku lat konsekwentnie pnie się w górę.
Najlepsze technika
Tu również Szczecin ma powód do dumy. Na szczycie znalazło się Technikum Organizacji i Zarządzania w Zespole Szkół nr 8. Szkoła zajęła 7. miejsce w Polsce i 1. w województwie, pokazując, że nowoczesne kształcenie zawodowe może iść w parze z wysoką jakością edukacji ogólnej. Z ofertą skierowaną m.in. do przyszłych ekonomistów, logistyków, hotelarzy czy specjalistów od reklamy i turystyki, potrafi świetnie wyczuwać zmiany na rynku i kształcić zgodnie z realnymi potrzebami gospodarki.
Tuż za liderem uplasowało się Technikum Informatyczne SCI, szkoła, która z roku na rok udowadnia, że można połączyć wysoki poziom merytoryczny z partnerską relacją między nauczycielami a uczniami. Utrzymują się w czołowej dwudziestce w Polsce, regularnie zdobywają tytuł „Złotej Szkoły”, a rok wcześniej, bo w 2024 roku byli nawet szóstą najlepszą szkołą w kraju. Za tymi wynikami stoi doskonała kadra, współpraca z prestiżowymi uczelniami, udział w międzynarodowych projektach, certyfikacje i realne przygotowanie do rynku pracy w IT.
Trzecie miejsce w mieście zajmuje Technikum Elektryczno-Elektroniczne (ZSEE) – szkoła z mocnym zapleczem technicznym z patronatem m.in. z TVP, Grupą Azoty czy Eneą. Placówka nie tylko edukuje w zawodach przyszłości, takich jak technik mechatronik, automatyk czy informatyk, ale też dba o to, aby uczniowie od pierwszych klas uczyli się w warunkach zbliżonych do tych, które zastaną później w pracy zawodowej.
Czy istnieje coś takiego jak dobra szkoła?
Liczby mówią jedno, ale co tak naprawdę tworzy szkołę, do której młodzież chce codziennie wracać? Co sprawia, że – mimo presji i wyzwań – potrafi się rozwijać i osiągać wyniki, które stawiają ich szkoły w ogólnopolskiej czołówce? Postanowiliśmy zapytać u źródła.
U progu szkoły średniej stają jeszcze bardzo młodzi ludzie. Jak wspierać ich w procesie dojrzewania?
– W naszym technikum patrzymy na ucznia całościowo – nie tylko jako przyszłego specjalistę, ale przede wszystkim młodego człowieka u progu dorosłości. Oprócz nowoczesnego kształcenia w zawodach ekonomisty, logistyka, hotelarstwa, turystyki i reklamy, oferujemy szerokie wsparcie wychowawcze i psychologiczne. Uczniowie mogą liczyć na indywidualne konsultacje, terapie, zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne, a także programy profilaktyczne dotyczące zdrowia psychicznego, tożsamości czy presji rówieśniczej. Współpraca z rodzicami pozwala tworzyć spójny system wsparcia, a nauczyciele – jako mentorzy – promują wartości takie jak empatia, odpowiedzialność i szacunek – stwierdziła Ewa Kupidłowska, dyrektor Technikum Organizacji i Zarządzania w Zespole Szkół nr 8.
– Dobra szkoła otwiera cały świat – mówi Alicja Kwiatek, dyrektor Technikum Informatycznego SCI. – Jesteśmy szkołą niepubliczną, ale bezpłatną. Rodzice powierzają nam swoje dzieci z ogromnym zaufaniem i czują, że są w dobrych rękach. Pracujemy tu właściwie 24 godziny na dobę. Dla nas szkoła nie kończy się o godzinie 15:00 wraz z ostatnim tego dnia dzwonkiem. Jesteśmy obecni, zaangażowani, dostępni. Atmosfera jest dla nas kluczowa, to ona tworzy fundament. Nie jesteśmy dużą szkołą, ale właśnie to jest naszą siłą. Znamy naszych uczniów, mamy z nimi dobre relacje, wspieramy ich indywidualnie. Działa u nas prężnie Samorząd Uczniowski, który dba o klimat szkoły, bo kto lepiej zadba o dobrą atmosferę niż sami uczniowie? Zależy nam, aby młodzi ludzie rozwijali się nie tylko merytorycznie, ale też społecznie i emocjonalnie. Kompetencje społeczne są dla nas równie ważne, co wiedza z przedmiotów zawodowych. A dobre wyniki przychodzą przy okazji, są naturalnym efektem.
– Młodzież spędza tu jedną czwartą swojego życia – zaznacza Adam Czarniawski, opiekun Samorządu Uczniowskiego SCI oraz nauczyciel historii – dlatego chcemy, aby szkoła była dla nich miejscem żywym, przyjaznym i inspirującym. U nas naprawdę dużo się dzieje, m.in. w listopadzie organizujemy 24-godzinny Hackathon i jesteśmy tego dnia wszyscy razem. To wydarzenie wymyślili kiedyś nasi uczniowie, a dziś, jako absolwenci, wracają jako mentorzy i wspierają kolejne roczniki. Nasze polonistki zabierają uczniów do teatrów, organizujemy turnieje debat, a w tym roku świetnie sprawdziły się gry zespołowe, jak „Sabotażysta” czy „Mafia”. Dają młodym ludziom przestrzeń do budowania relacji, komunikacji, poznawania siebie i swoich mocnych stron.
Szkoła jak drugi dom
Do szkoły średniej przychodzą jeszcze dzieci, ale wychodzą z niej dorośli ludzie. To właśnie w szkole, która stawia na relacje, uczniowie mogą czuć się bezpiecznie i swobodnie. TOiZ stawia też na inkluzywność, wartości i rozwój kompetencji społecznych. W szkole działa aktywny samorząd, organizowane są liczne wydarzenia, projekty i warsztaty. Działa tu system antyprzemocowy, są dyżury nauczycieli, monitoring, a w przerwach sączy się muzyka z radiowęzła. Przestrzeń też jest bardzo ważna – jasne klasy, kolorowe ściany, strefy relaksu i uczniowskie graffiti sprawiają, że miejsce ma niepowtarzalny klimat.
Podobne wartości wybrzmiewają też w Technikum Informatycznym SCI. – U nas drzwi są zawsze otwarte – zapewnia psycholożka Weronika Zielińska. – Młodzież przychodzi do szkoły często jeszcze zanim zacznie lekcje, po prostu chcą tu być. Czują się bezpiecznie, mogą porozmawiać z nauczycielem, ze mną, Panem Adamem, Panią Dyrektor czy nawet z Panem Mieciem, naszym woźnym, którego po prostu wszyscy kochają. – dodaje. O atmosferę w szkole dbają wszyscy, na korytarzach wiszą tabla ze zdjęciami absolwentów, jest też mnóstwo kolorowych zdjęć z przeróżnych wydarzeń, którymi żyła cała szkoła.