Szkoły międzynarodowe w Szczecinie

IB czy Cambridge?

Wraz z ogłoszeniem wyników egzaminu ósmoklasisty wielu nastolatków i ich rodziców staje przed wyborem szkoły ponadpodstawowej – najczęściej kierując się lokalizacją, rankingiem, ofertą lub atmosferą. Dla tych, którzy nie chcą ograniczać swoich planów edukacyjnych i zawodowych do Polski, międzynarodowe liceum staje się coraz modniejszą i wartościową opcją.

Mało kto pamięta, że wszystko zaczęło się od BISS, Brytyjskiej Międzynarodowej Szkoły w Szczecinie, kształcącej dzieci personelu NATO od 1999 roku. Jej miejsce od dawna zajęły Szczecin International School (SIS) i SAIL International School. Dynamiczny napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do regionu oraz wzrost liczby pracujących obcokrajowców z około 6 800 w 2014 r. do ponad 52 700 pod koniec 2024 r. sprawiły, że Szczecin stał się centrum edukacji międzynarodowej. Coraz więcej rodzin „powrotnej” Polonii także wybiera międzynarodowy system nauczania, gdyż ich dzieci często mają trudności z językiem polskim w krajowej szkole.

 

Dlaczego polskie rodziny rozważają szkołę międzynarodową?

Poza prestiżem „szkoły NATO” (SIS) czy wspierającą atmosferą SAIL, międzynarodowa szkoła to szansa na naukę w towarzystwie rówieśników z 25–30 krajów. Uczniowie zyskują niepowtarzalne kompetencje międzykulturowe i biegłość w języku angielskim – kluczowe w globalnym świecie.

Dostępne w Polsce programy – International Baccalaureate (IB) oraz Cambridge International Education (CIE) – stawiają na uczenie się przez dociekanie i aktywny udział ucznia, w opozycji do tradycyjnego modelu. Oba są uznawane na całym świecie i często przekładają się na punkty kredytowe na uczelniach zagranicznych i krajowych. Surowe procedury akredytacji oraz stały rozwój zawodowy nauczycieli gwarantują wysoki poziom nauczania. Jednak opłaty za akredytację i egzaminy bywają wysokie. Jedynie LO nr 2 w Szczecinie jako szkoła publiczna może sobie pozwolić na zaoferowanie dyplomu IB w przystępnej cenie — jednak bez zagranicznych kolegów z klasy.

Co wybrać: IB czy Cambridge?

Program IB Diploma, nadzorowany przez szwajcarską fundację od 1968 r., dostępny jest w ponad 5 000 szkół świata, w tym w czterech szczecińskich placówkach. Uczeń wybiera sześć przedmiotów z różnych obszarów, przygotowuje dłuższą pracę badawczą, kurs z filozofii oraz angażuje się w projektach Kreatywność-Działanie-Usługa. To jest dobre, wszechstronne przygotowanie. Zdobycie solidnego dyplomu IB, który otwiera drzwi na uczelnie na całym świecie, będzie jednak trudne dla tych, którzy mają silne predyspozycje w niektórych wybranych obszarach (np. w językach), a słabsze w innych, np. w matematyce.

CIE, nadzorowane przez renomowany Uniwersytet Cambridge – trzeci najstarszy na świecie – oferuje swoje programy w ponad 10 000 szkół na całym świecie. Wszechstronny dyplom AICE, podobnie jak dyplom IB, wymaga zdania egzaminów w 3–4 grupach przedmiotów oraz ukończenia interdyscyplinarnego kursu Global Perspectives & Research. Interesującą alternatywą są A-Levels, które pozwalają na wczesną specjalizację w językach, naukach ścisłych lub humanistycznych. Większość uczniów wybiera trzy przedmioty spośród około 55 zgodnie ze swoimi mocnymi stronami, co wyznacza jasne ścieżki na studia. Unikalna głębia i elastyczność programu Cambridge A-Levels skłoniły Pomorski Uniwersytet Medyczny i Politechnikę Morską do współpracy z jedyną w Szczecinie szkołą Cambridge, SAIL, by już w liceum przygotowywać uczniów do wymagań i możliwości studiów wyższych.

Podsumowując, zarówno IB, jak i CIE oferują globalnie uznawane programy wysokiej jakości. IB kładzie nacisk na wszechstronny rozwój, natomiast Cambridge A-Levels umożliwia wczesną specjalizację i niezwykle gruntowne zgłębianie wybranych przedmiotów. Wybór między nimi zależy od profilu ucznia, jego celów akademickich oraz indywidualnych preferencji co do środowiska edukacyjnego, w którym chce spędzić kolejne lata.

Prestiż  
Lipiec 2025