Japońska forma sztuki
Miejskie, wygodne, mało awaryjne auto, które zawsze szło pod prąd i przetrwało wybuch bomby atomowej? To nieustająco popularna, pochodząca z japońskiej Hiroszimy Mazda – bohaterka naszego artykułu, której najnowszą wersję – CX-80 przetestowaliśmy. Zanim jednak przejdziemy do tego konkretnego modelu, kilka słów o samej marce.

Przez ponad 100 lat działalności Mazda ugruntowała swoją pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym. Dla jej twórców produkcja samochodów jest formą sztuki. Każdy detal stylistyczny Mazdy to dzieło mistrzów Takumi, czyli japońskich rzemieślników.
Zanim projekt danego auta zostanie przeniesiony do programu komputerowego, rzemieślnicy Takumi wykonują ręcznie jego model w glinie. Rozgrzewają glinę, będącą mieszanką wosku, oleju, pigmentu i wypełniacza do temperatury 60° C. Następnie nakładają ją na ramę nośną, a potem formują w kształt samochodu. Model z gliny ilustruje płynną formę pojazdu – takiego, który wydaje się być w ruchu, nawet, gdy stoi. Takumi patrzą na pojazd nie tylko jak na bryłę, ale także jak zachowuje się w trakcie jazdy, jak zmienia się jego kolor pod wpływem światła, jak wygląda w ruchu. Chodzi o uwzględnienie każdego szczegółu, by całość budziła zachwyt.
To nie wszystkie ciekawostki związane z tą japońską marką. Inne, ważne pojęcia w słowniku Mazdy to: „jinba ittai” – jedność pojazdu z kierowcą oraz „kodo” – dusza ruchu. Ostatnie z wymienionych określeń odnosi się do filozofii stylistycznej, której esencją jest tworzenie samochodów sprawiających wrażenie bycia w ciągłym ruchu, nawet, kiedy stoją. Inspirowani tą zasadą japońscy projektanci tworzą intuicyjne, eleganckie i piękne auta, które dostarczają kierowcom czystej przyjemności z prowadzenia. Jeśli chodzi o samą nazwę marki, to pochodzi ona od Ahury Mazdy – staroirańskiego boga mądrości, inteligencji i harmonii. Jego kult nazywano mazdaizmem. Pomimo swej „boskości” Mazda swoje życie zawdzięcza człowiekowi. Był nim Jujiro Matsuda. Ten bardzo szanowany i lubiany biznesmen, doczekał się w Hiroszimie pomnika. Z innych ciekawostek warto wspomnieć o tym, że Mazda swój znaczek zmieniała aż pięć razy oraz to, że do 2014 roku kierowała się filozofią „zoom-zoom” (aktualnie mamy Crafted In Japan). Można to przetłumaczyć jako „brum-brum”, co oznacza przyjemność związaną z prowadzeniem fajnego auta. A takim niewątpliwe jest Mazda.
Wygoda i błysk
Przejdźmy zatem do prezentowanego auta. Nowa Mazda CX-80 to samochód klasy biznes. Zachwyca szlachetnym minimalizmem i troską o każdy detal. Komfortowo pomieści nawet do 7 osób, stając się nie tylko pełną klasy wizytówką na przykład dla biznesu, który prowadzimy, ale też miejscem radości, dzielonej z najbliższymi. Dzięki dynamicznym i oszczędnym jednostkom napędowym możemy poczuć przyjemność z prowadzenia, nawet podczas dalekich podróży.
W kwestii napędu to Mazda CX-80 jest dostępna w dwóch wersjach napędowych. Jako hybryda PHEV wykorzystującą czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra e-Skyactiv G z napędem elektrycznym oraz rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla 3.3 e-Skyactiv D. Interesujący nas silnik diesla o mocy 254 KM wspomagany jest przez system M Hybrid Boost, czyli 48-woltowy układ miękkiej hybrydy. Takie rozwiązanie przekłada się na bardzo dobre osiągi. Silnik e-Skyactiv D jest połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią i napędem 4 × 4. Taka konfiguracja zapewnia przyspieszenie od zera do 100 km/h w zaledwie 8,4 sekundy. Prędkość maksymalna – 219 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 5,7-5,8 l/100 km.
Zaglądając do środka, to wnętrze Mazdy zachwyca swoim eleganckim wyglądem: jasne klonowe drewno, materiałowe obicie deski rozdzielczej. Auto posiada także trzy rzędy bardzo wygodnych siedzeń, z możliwością sześciu lub siedmiu miejsc dla podróżujących. W wersji 6-osobowej w zależności od wersji modelu jest (Takumi) albo nie ma (Homuri) konsoli centralnej pomiędzy fotelami kapitańskimi. W wersji 7-osobowej w drugim rzędzie znajduje się trzymiejscowa kanapa. Natomiast w trzecim – dwa komfortowe fotele z dostępem do dużych okien. Wygody, ale też praktyczności dopełnia bagażnik o pojemności 1971 litrów. CX-80 została wyposażona w duży ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala, który zapewnia bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto. System kamer 360 z funkcją See-Through View zapewnia widok z lotu ptaka wokół samochodu, ułatwiając parkowanie. A system personalizacji ustawień kierowcy wykorzystuje rozpoznawanie twarzy, aby automatycznie dopasować ustawienia fotela, kierownicy i lusterek do wzrostu i indywidualnych, zapisanych wcześniej preferencji.
Stabilność i wsparcie
Nasza Mazda została także wyposażona w szereg technologii poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich znajduje się system kinematycznej kontroli stabilności nadwozia, który zapewnia sportowe wrażenia oraz doskonałą stabilność podczas pokonywania ciasnych zakrętów. System ten redukuje przechyły boczne, zapewniając większą pewność prowadzenia. Kolejny system to inteligentne wspomaganie hamowania, które zapewnia większe bezpieczeństwo i pewność podczas cofania auta. Ostrzega sygnałem dźwiękowym i w razie konieczności, automatycznie uruchamia hamulce w celu uniknięcia kolizji.
Następna technologia to system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia również asystent unikania kolizji z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka. Ponadto samochód wyposażony jest w asystenta monitorowania martwego pola. Wykrywa on pojazdy zbliżające się od tyłu oraz jadące sąsiednim pasem ruchu, wyświetlając ikonę w lusterku bocznym. Jeśli użyty zostanie kierunkowskaz do zasygnalizowania zmiany pasa, kontrolka w lusterku zacznie migać i włączy się sygnał dźwiękowy. I na koniec, mamy system monitorowania kierowcy. Wykorzystuje on kamerę na podczerwień do monitorowania kierowcy w trakcie jazdy w celu wykrywania zmęczenia i senności. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa system aktywuje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, aby zaalarmować kierowcę.
Radość i przygoda
Mazda CX-80 dostępna jest w pięciu wersjach wyposażenia: Exclusive-line, Homura, Takumi, Homura Plus oraz Takumi Plus, a jej elegancki styl podkreśla bogata paleta lakierów nadwozia, w tym dwa zupełnie nowe kolory: Artisan Red i Melting Copper. Ten zapierający dech w piersiach przykład japońskiego rzemiosła, jest niezwykle przestronny i praktyczny. Wykonany z dbałością o każdy detal, jest doskonale dopasowany do potrzeb codziennego życia. W Japonii przestrzeń postrzegana jest, jako swoiste płótno, które możemy zapełnić radością, rodzinnym ciepłem i wspólnymi przygodami. Teraz ta filozofia sunie po europejskich drogach. - Jesteśmy szczęśliwi, bo jeden z pierwszych w Polsce modeli Mazdy CX-80 został zamówiony i wydany klientowi właśnie w Szczecinie – mówi Ewelina Sulińska, dyrektor salonu Mazda Kozłowski. - Na drogach naszego pięknego miasta możemy spotkać Mazdę CX-80 w wersji PHEV, choć nasi klienci wybierają głównie wersje w silniku Diesla, który łączy oszczędność z wysoką mocą. W salonie Mazda Kozłowski przy ul. Struga 31b, znajdują się już dostępne od ręki "80-tki", które można kupić jeszcze w tym roku. Dzięki takiej dostępności nasi klienci mogą cieszyć się nowym pojazdem bez długiego oczekiwania. Zapraszamy do odwiedzin i poznania wszystkich korzyści związanych z zakupem Nowej Mazdy CX-80.




